Opzetten Kwaliteitsmanagement Scoreboarden
Rapporteren van kwaliteitsgerelateerde indicatoren op basis van data wordt steeds meer gangbaar. En dan gaat het meestal niet om één of twee indicatoren, maar om een hele set. Geïnspireerd door met werkwijzen als de Balanced Score Card worden verschillende aspecten van de bedrijfsvoering belicht in dergelijke rapportages.
Hoe zijn die resultaten verdeeld over verschillende groepen of categorieën, wat zijn de grootste verstoorders, in hoeverre zijn de resources al benut ?
Een goed overzichtelijke rapportage in de vorm van de scoreboard maakt indruk en geeft ook inzicht. De opzet is daarbij dat nieuwe data toevoegen direct leidt tot aanpassing van de scoreboarden en niet tot ingewikkelde handelingen binnen Excel. Eenmaal opgezet moeten deze scoreboarden hanteerbaar blijven bij nieuwe data.
Resultaten
Aan het eind van de training kan de deelnemer zijn eigen scoreboard hanteren aan de hand van de door hem/haar meegebrachte data.
Inhoud
De training maakt gebruik van Excel (2007/2010/2013) en daarin worden de scoreboarden ook gemaakt. Deze zijn direct te hanteren in de eigen werkomgeving.
De training omvat:
- Opzetten van de datastructuur met lijsten en namen
- Mogelijke elementen voor de scoreboarden (grafieken, tabellen, schema’s)
- Schetsen van een eerste opzet van het scoreboard
- Bouwen van het scoreboard met gebruikmaking van verschillende functies binnen Excel (INDEX(), VERGELIJKEN(), VERCHUIVING(), SOMMEN.ALS(), SOMPRODUCT(), ….)
- Gereed maken voor toevoeging extra data
Documentatie
- Uitgebreide beschrijving van Excel
- Cursusmap
Doelgroep
Iedereen die regelmatig rapportages moet opleveren op basis van data van meerdere aspecten van de bedrijfsvoering.
Duur
1 dag
Kosten
Op aanvraag