Basismethodieken voor kwaliteitsmanagement

Om de kwaliteit van producten en diensten te borgen of te verbeteren is inzicht in het voortbrengende proces noodzakelijk. Om daar zicht op te krijgen moeten we op de één of andere manier de informatie over de werking van het proces boven tafel krijgen.

Dat kan door het toepassen van verschillende methodieken vanuit de kwaliteitsgereedschapskist. En die gereedschapskist is behoorlijk gevuld.

Resultaten

Na afloop van de training zijn de deelnemers in staat om

  • Situaties te herkennen die toepassing van de geschikte methoden vragen
  • De geschikte methode toe te passen
  • Deelnemers in werkgroepen te begeleiden in de toepassing
  • De resultaten te presenteren

Inhoud

Inhoud

In deze training training presenteren en oefenen we methoden om:

  • Structuur aan te brengen
    • Mindmap; structuurboom; affiniteiten diagram; CTQ-tree; Quality Function Deployment
  • Afbeelding maken van het proces
    • Processtructuur op hoofdlijnen; stroomschema (met swimming lanes); proces flow diagram; brown paper; informatie schema; procesmap; value stream map; makigami
  • Onderzoeken van oorzaken
    • Visgraat diagram; 5xWhy vragen; Failure Mode and Effect Analysis; Fault Tree Analysis
  • Creativiteits technieken
    • Brainstormen; bloemassociatie; ketting associatie; jamaarjaen; etc.
  • Keuze selectie
    • pugh concept selectie, multi criteria besluitvormings analyse

Documentatie

cursusmap

<< Terug

Duur

De training wordt gegeven verdeeld over vier dagdelen, waarbij zo mogelijk de eigen inbreng van onderwerpen wordt gehanteerd voor het toepassen van deze methodieken.

Kosten

op aanvraag

Deel deze training:
Meer weten over de training Basismethodieken voor kwaliteitsmanagement?
U gebruikt een verouderde browser!

Werk uw huidige browser bij naar de laatste versie. Update mijn browser nu

×