Bijdrage Arend Oosterhoorn aan jaarlijks Nationaal Kwaliteits Congres 2017

Er is een duidelijke ontwikkeling aan de gang op het gebied van gebruik van data. BIG DATA is in de mode en het gebruik van die enorme hoeveelheid data die momenteel overal worden opgeslagen en worden gebruikt aan de hand van de beschikbare analysemethoden helpen ook echt om inzicht te krijgen in wat er speelt. De gebruikers zijn veelal ook de grote organisaties met veel transacties of dat uit het sociale domein. Maar wat doen we met data binnen kwaliteitsmanagement?

Mijn ervaring is dat er wel veel data worden verzameld en opgeslagen, geen big data, maar SMALL DATA. Datasets over de processen, de kwaliteit van de producten, ervaringen van de diensten, ongevallen, doorlooptijden, fouten, uitval, analyseresultaten, en veel van deze meer worden in Excel bestandjes of andere databases opgeslagen om daar meestal niet meer uit te komen. En dan zijn er ook nog de nodige registratielijsten waarvan de data vaak de databases niet halen maar worden gebundeld en in de kast gestopt (tot de auditor komt waarschijnlijk).

Deze data worden soms nog net bewerkt tot management overzichten (gemiddelden, bah.), maar slechts in een enkel geval gebruikt om inzichten te verkrijgen over de dynamiek van het proces, de manier waarop kwaliteit wordt bewerkstelligd. En dat is waarlijk zonde, want vrijwel iedereen heeft analyse capaciteit op het bureau staan in de vorm van Excel. Het zijn de vele finesses binnen het proces die uiteindelijk de perfecte kwaliteit realiseren.

Waarom gebeurt dat dan toch niet, wat zijn de bottlenecks onderweg. Zijn de data niet betrouwbaar, weten we niet welke informatie uit de data te halen is, weten we niet op welke wijze we die informatie uit de data moeten halen door gebrek aan kennis van Excel gebruik, kunnen we er geen goed verhaal uit destilleren, kunnen we de analyseresultaten niet goed duiden??

Het opzetten van een continue datastroom met goede analyses (niet noodzakelijk BIG DATA) versnelt ook ons leerproces, en dat is in deze tijd wel hard nodig.

In de workshop zullen we deze elementen allemaal bespreken en aan de hand van voorbeelden (of eigen inbreng) laten zien wat er allemaal (redelijk eenvoudig als je het eenmaal weet) kan.

De kwaliteitsgoeroe’s van het eerste uur, Deming en Juran, hebben altijd veel waarde gehecht aan het gebruik van data. Het is tijd om daar weer eens voldoende aandacht op te richten om de rol en functie van het kwaliteitsmanagement weer zijn juiste plek te geven.

<< Terug
Publicatiedatum: 29-05-2017
Auteur: Arend Oosterhoorn
  • Nieuws

Deze informatie delen:
U gebruikt een verouderde browser!

Werk uw huidige browser bij naar de laatste versie. Update mijn browser nu

×